REKONSTRUKCJA PIERSI

Rekonstrukcje biustu po mastektomii czyli po usunięciu piersi.

Celem odpowiednio wykonanej rekonstrukcji jest nie tylko odtworzenie wyniosłości piersiowej , ale także wytworzenie symetrii w stosunku do pozostałej piersi, co wiąże się niekiedy z koniecznością dodatkowego zabiegu.

Rekonstrukcja piersi może być jednoczasowa, czyli wykonana równocześnie z zabiegiem amputacji piersi lub opóźniona – wykonana kilka tygodni lub miesięcy po pierwotnym zabiegu.

Rekonstrukcja opóźniona daje kobiecie więcej czasu na podjęcie decyzji, co do rodzaju zabiegu odtwórczego. Wiąże się jednak z koniecznością kolejnego pobytu w szpitalu, zabiegu i znieczulenia ogólnego.

Istnieje wiele możliwości operacji odtwórczej sutka. Zabieg jest uzależniony od czynników związanych ze stanem zdrowia pacjentki, budową ciała, wielkości pozostałej piersi, no i oczywiście decyzji kobiety.

Rekonstrukcję można wykonać za pomocą tzw. ekspandera (rodzaj rozprężalnego implantu, służący do przygotowania skóry klatki piersiowej przed wszczepieniem właściwej protezy) lub za pomocą tkanek autologicznych.

W przypadku zastosowania ekspandera rekonstrukcja piersi może być przeprowadzona jako jedno- lub dwuetapowy zabieg. W trakcie pierwszego zabiegu ekspander umieszczany jest tuż pod skórą klatki piersiowej. Przez kolejnych kilka miesięcy, jest on rozciągany poprzez wstrzykiwanie roztworu soli fizjologicznej poprzez specjalną zastawkę. Podczas kolejnej operacji usuwa się ekspander a w miejsce przygotowanej loży tkankowej wprowadza się właściwą protezę. Zasadą jest wytworzenie większej loży niż planowana proteza docelowa.

Coraz częściej wykonuje się jednak zabieg jednoczasowy z zastosowaniem nowoczesnych protez, które łączą w sobie cechy ekspandera z właściwą protezą piersi. Podobnie jak w przypadku zabiegu dwuetapowego, ekspander stopniowo powiększa się, aż do chwili uzyskania pożądanego efektu. Wtedy usuwa się jedynie przewód i zastawkę, służące do uzupełniania ekspandera.

Celem rekonstrukcji piersi jest odbudowanie prawidłowej budowy klatki piersiowej u kobiety. Stworzenie nowych piersi, nadanie im symetrii, nie każda kobieta po utracie piersi decyduje się na ich rekonstrukcję. Ale większość z nich pragnie na nowo poczuć się lepiej i dlatego chirugia stwarza im taka szansę.

Do operacji napewno zakwalifikuję sie pacjentka zdrowa i z prawidłowymi badaniami ogólnymi. Na 4 tygodnie przez zabiegiem nalezy zaprzestać palenia tytoniu, również po zabiegu nie wolno palić (gorsze gojenie się ran pooperacyjnych). Na tydzień przed operacją nie wolno przyjmować leków zaburzajacych krzepliwość krwi, na 6 godzin przez rekonstrukcja piersi trzeba być na czczo czyli nie wolno pić, nie wolno jeść, żuć gumę.

• miesiączka
  • złe badania laboratoryjne
  • zaburzenia krzepliwości krwi
  • cukrzyca
  • ropne zapalenie skóry miejsca operowanego
  • nieuregulowane nadciśnienie tetnicze

• Antygen HBS, HCV, HIV
  • USG piersi

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym.

Zabieg rekonstrukcji trwa około 2 godzin.

Na rany pooperacyjne zakładany jest opatrunek uciskowy i wskazany jest specjalny stanik. Po około 10 dniach ściągany jest opatrunek oraz usuwane są szwy. Zaraz po zabiegu wystepuje obrzęk, zasinienie miejsc operowanych, ból mozna niwelować poprzez podawanie środków przeciwbólowych.

Przez 6 – 8 tygodni zabronione jest podnoszenie rąk do góry, ćwiczenia forsowne , pływanie. Piersi goją się parę tygodni, po 3 miesiącach widać końcowy efekt.

• krwiak
  • infekcje
  • nieestetyczne blizny
  • torebka włóknista (powoduję stwardnienie piersi)

Pobyt w klinice trwa 1 dobę , absencja trwa od 7 – 10 dni.

Efekty w rekonstrukcji piersi są wspaniałe. Odtworzony kształt i forma piersi zadawala każdą pacjentkę. Przede wszystkim operacja pomaga w odzyskaniu równowagi psychicznej kobietom, które utraciły piersi w skutek raka piersi.