POWIĘKSZANIE PIERSI

Zabieg operacyjny wykonywany u kobiet celem powiększenia piersi, poprawy ich kształtu za pomocą protez silikonowych. Wielkość wkładek dobierana jest indywidualnie dla każdej z pacjentek, podobnie jak wysokość, szerokość oraz uwypuklenie protezy, w zależności od życzenia pacjentki, budowy anatomicznej klatki piersiowej i możliwości biologicznych tkanek.

Dysponujemy wieloma typami protez, różniącymi się kształtem, posiadamy tzw. protezy anatomiczne o profilu w kształcie ,,kropli wody”. Protezy w zależności od budowy pacjentki, wielkości posiadanych piersi mogą być założone poprzez cięcie wykonane w fałdzie podsutkowym, na granicy otoczki brodawki sutkowej lub poprzez cięcie okolicy pachy. Proteza może być umieszczona bezpośrednio pod gruczołem sutkowym, lub nieco głębiej tj. pod mięśniem piersiowym większym.

Powiększanie piersi ma na celu uzyskanie takiej wielkości piersi, aby pasowała do danej pacjentki. Lekarz bierze pod uwagę wzrost, szerokość klatki piersiowej, szerokość ramion to wszystko zadecyduje jakie implanty będą pasować pacjentce. To lekarz odpowiada za końcowy efekt operacji i dlatego, pacjentka powinna mieć pełne zaufanie do swojego lekarz.

Pacjentka w dniu operacji powinna być zdrowa, wszystkie infekcje i stany zapalne powodują, że zabieg będzie odwołany. Choroby przewlekłe powinny być zaleczone (stan remisji). Lekarz zleci badania, które pacjentka powinna przywieź ze sobą przed zabiegiem, jeśli pacjentka pali papierosy powinna zrezygnować z nich przynajmniej na parę tygodni przed zabiegiem (palenie powoduję gorsze gojenie ran). Tabletki antykoncepcyjne i leki zaburzające krzepliwość krwi, również powinny być odstawione i to 4 tygodnie przed zabiegiem. Jeśli opalamy się w solarium lub na słońcu, musimy zrezygnować z tego na 14 dni przed operacją. W dniu zabiegu nie jemy, nie pijemy i nie żujemy gumy. Zmywamy makijaż, ubranie powinno być nie krępujące.

– wygórowane i nierealistyczne żądania pacjentki

– nadciśnienie tętnicze

– duszności w wywiadzie

– infekcja ropna klatki piersiowej

– zaburzenia krzepliwości

• USG piersi

Przy powiększaniu piersi stosuje się znieczulenie ogólne.

Operacja powiększania piersi trwa około 1,5 godz.

Po operacji pacjentka jest senna i lekko obolała, ból będzie niwelowany przez podawanie leków przeciwbólowych. Pacjentka ma zakładany specjalny biustonosz, który musi nosić w dzień i w nocy. Dreny, które są założone w czasie operacji, zostaną zdjęte przed wyjściem do domu. Obrzęk piersi to naturalny objaw, który może potrwać parę miesięcy.

Po paru dniach pacjentka opuszcza klinikę, po około 7 dniach usuwane są szwy, przez 6 tygodni pacjentka nie powinna wysoko unosić ręce, najlepiej wziąć urlop na około 10 dni. Stanik, który ma założony po operacji, musi nosić przez 6 tygodni, a nawet dłużej. Cały proces rekonwalescencji jest uzależniony od indywidualnych możliwości pacjentki.

Najczęstsze powikłania:

– kontraktura kapsułkowa (otoczka tzw. kapsuła, twardnieje i obkurcza się wokół implantu, pierś jest sztywna, boląca      należy przeprowadzić kolejną operację i wyciąć torebkę)

– wypadnięcie implantu

– seroma (wytworzenie się płynu wokół implantu co daję bolesność i sztywność piersi)

– krwiak

– pękniecie implantu

– pofałdowanie implantu

– asymetria piersi

– wrażliwość brodawek

Powikłania mogą wystąpić przy każdej operacji, na konsultacji pacjentka jest poinformowana jakie istnieją zagrożenia.

Dużo powikłań powstaje po operacji, często pacjentki nie stosują się sumiennie do zaleceń lekarza.

Pobyt w klinice może potrwać od 2 – 4 dni, wszystko zależy od tego jak reaguje pacjentka po zabiegu i jak się czuję. Absencja potrwa około 2 tygodni.

Na całkowity efekt trzeba poczekać kilka miesięcy, po tym czasie schodzi obrzęk, piersi układają się. Pacjentki są zadowolone już po paru tygodniach, tylko trzeba być cierpliwym i stosować się do zaleceń lekarza i przede wszystkim nosić specjalny stanik dzień i w nocy. Na pewno nowe piersi będą cieszyć długie lata, bardzo ważne jest, to aby o nie dbać jeszcze bardziej niż o te poprzednie.