PLASTYKA USZU

Zabieg polega na wycięciu nadmiaru skóry zza ucha, a następnie nacięciu (lub w niektórych wypadkach wręcz usunięciu) chrząstki. Po zszyciu chrząstki i brzegów rany małżowina powinna przylegać do głowy. Większość chirurgów zakłada na chrząstkę na przednią powierzchnię ucha specjalną konstrukcję. Linia szwów (a więc później również blizna) przebiega wyłącznie w bruździe między tylną powierzchnią ucha a skórą głowy.

Celem zabiegu jest poprawienie wyglądu uszu, nadanie im prawidłowego położenia.

Jak do każdego zabiegu wymagany jest dobry ogólny stan zdrowia, niepalenie papierosów 2 tygodnie przed zabiegiem i 2 tygodnie po zabiegu. Nie wolno przyjmować przynajmniej 4 tygodnie, przed leków zaburzających krzepliwości krwi.

Przeciwwskazaniem do zabiegu są choroby ciężkie np. cukrzyca, zaburzenie krzepliwości krwi, nadciśnienie tętnicze oraz jakiekolwiek stany zapalne  w miejscu operowanym.

W znieczuleniu miejscowym potrzebne są badania:

W znieczuleniu ogólnym potrzebne są badania:

Zazwyczaj zabieg ten robi się w znieczuleniu miejscowym, dzieci operuję się w znieczuleniu ogólnym.

Zabieg jest jednym z najkrótszych w chirurgii plastycznej, czas trwania zabiegu od 0,5 – 1 godz.

Po zabiegu mogą wystąpić obrzęk i zasinienie uszu, wszystkie te objawy miną po około 10 dniach. Ból, który może wystąpić po zabiegu można uśmierzyć lekami przeciwbólowymi, ale on również ustąpi po paru dniach.

Szwy ściągane są w ciągu 7 – 10 dni , do 2 tygodni po zabiegu należy nosić opaskę, a kolejne 4 tygodnie w nocy, aby uchronić uszy przed urazem w czasie snu. W niektórych przypadkach opaskę nosi się, nawet do 4 miesięcy na noc. Należy uważać na zimno oraz na zbytnie wystawianie się na promienie słoneczne.

MOŻLIWE POWKŁANIA

– infekcja

– krwawienia

– blizna przerostowa ( wymaga kolejnego zabiegu)

Nie ma potrzeby, by pacjent musiał pozostać w klinice po zabiegu, absencja trwa od 7 – 10 dni.

Zabieg plastyki uszu raz wykonany powoduje, że uszy są ,,przyklejone” do głowy na całe życie. Efekt widoczny jest po około 6 tygodniach, a ostateczny po 3 miesiącach.