OPERACJE ŻYLAKÓW

Żylaki operuje się nie tylko ze względów kosmetycznych; należy pamiętać, że jest to poważna choroba, która nieleczona może prowadzić do zakrzepowego zapalenia żył, zatoru tętnicy płucnej, owrzodzenia żylakowego podudzia. Celem operacyjnego leczenia żylaków jest usunięcie wszystkich poszerzonych żył powierzchownych i ewentualne podwiązanie niewydolnych żył, tak by nie dopuścić do nawrotu choroby i uzyskać jak najlepszy efekt kosmetyczny.

Niekiedy, zamiast operacji, można zastosować krioterapię, czyli zamrażanie żylaków specjalnym przyrządem z końcówką o bardzo niskiej temperaturze. Efekt kosmetyczny jest podobny, jak po zabiegu tradycyjnym.

Alternatywną metodą w przypadku pojedynczych żylaków i tzw. pajączków, jest skleroterapia. Polega ona na wielokrotnie powtarzanych wstrzyknięciach do żylaków substancji, która powoduje ich zamykanie i zanikanie. Wadą metody jest konieczność powtarzania dość nieprzyjemnych zabiegów.

Operacja żylaków jest wykonywana nie tylko z powodu estetycznego, ale co ważne żylaki prowadzą do różnych powikłań. Celem zabiegu jest usunięcie wszelkich poszerzonych żył, podwiązanie niewydolnych żył.

Do przeprowadzenia zabiegu potrzebny jest ogólny dobry stan zdrowia pacjenta, wszystkie choroby przewlekłe należy uregulować. Przed zabiegiem należy być na czczo przez 6 godzin. Można operować jedną lub dwie kończyny jednocześnie. Ważne jest  szczepienie przeciwko WZW typu B.

• przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych
  • cukrzyca
  • choroby krążenia
  • ciężkie nadciśnienie tętnicze
  • niewydolność oddechowa
  • owrzodzenia żylakowe podudzia
  • zapalenie zakrzepowe żył

W znieczuleniu ogólnym potrzebne są następujace badania:

• koagulogram (APTT, wsk. Quicka. INR)
  • Antygen HBS, HIV, HCV,

Przy znieczuleniu miejscowym potrzebne są badania:

Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym.

Zabieg może trwać od godziny do nawet kilku, to zależy jak dużo żylaków jest operowanych.

Przy niewielkich i płytkich żylakach cięcia są prawie niewidoczne, natomiast podwiązanie niewydolnych żył przeszywających wymaga zwykle nieco dłuższych cięć. Po zabiegu zakłada się na kończynę opatrunek i opaskę elastyczną. Klinikę można opuścić w kilka lub w kilkanaście godzin po zabiegu, zaleca się jak najszybszy powrót do aktywności fizycznej. Przez kilka tygodni po zabiegu należy codziennie, na czas aktywności fizycznej, bandażować kończynę; szwy usuwa się po ok. 10 dniach.

Pacjent powinien jak najszybciej wrócić do aktywnego życia, do pracy można wrócic już po 1 tygodniu, oczywiście jest ważne jaką pracę pacjent wykonuje. Praca stojaca wydłuża czas absencji. Natomiast spacery, jazda na rowerze, są jak najbardziej wskazane. Również trzeba pamietać, że długi pobyt na słońcu, nadwaga, wysokie obcasy czy też kąpiel w gorącej wodzie  szkodzą żyłom.

• krwiaki
  • zakażenie ran
  • opóźnione gojenie ran (palenie tytoniu przed i po operacji)

Pobyt w klinice trwa około 1 doby. Absencja około 2 tygodni.

Efekt zabiegu jest zadawalajacy szczególnie dla młodych kobiet. Cięcia są bardzo dyskretne, nogi wyglądają pięknie i co jest ważne zażegnane jest niebezpieczeństwo związane z żylakami.