PLASTYKA POCHWY – WAGINOPLASTYKA

W przypadku wrodzonych wad rozwojowych w większości przypadków korekcja chirurgiczna jest możliwa i daje dobre efekty. Najczęściej dotyczy to usuwania różnego rodzaju przegród utrudniających współżycie. Przegrody mogą być poprzeczne lub podłużne. Ich usunięcie wymaga nacięcia w połowie szerokości a następnie zamknięcia naczyń i  zszyciu ścian z jednoczesnym usunięciem nadmiaru tkanek.

Jeśli korekcja pochwy dotyczy osób w wieku około menopauzalnym konieczne jest wcześniejsze miejscowe zastosowanie estrogenów.

Gdy zmianom pourazowym lub związanym z niedoborami hormonalnymi towarzyszą zaburzenia w oddawaniu moczu związane z opuszczeniem ścian pochwy możliwe jest zwiększenie zakresu operacji i wykonanie plastyki przedniej ściany pochwy z podniesieniem ściany pęcherza oraz plastyka tylna skracająca tylną ścianę pochwy.

Podczas korekcji chirurgicznej możliwe jest również odtworzenie prawidłowego kształtu i ciągłości błony dziewiczej. Jeśli jest to możliwe odtwarza się ją z pozostałych części zszywając odświeżone jej brzegi. W sytuacji gdy nie ma dość materiału tkankowego dla odtworzenia konieczne jest, często dwuetapowe wykonanie tego zabiegu przez zdwojenie fałdu błony śluzowej ściany pochwy a następnie  częściowe zamknięcie nim wejścia do pochwy.

Operacje plastyczne krocza służą przywróceniu prawidłowego wyglądu i poprawieniu funkcji zarówno powierzchownych jak i głębokich tkanek tworzących krocze. Najczęściej poddają się nim kobiety, u których doszło do nieprawidłowego gojenia się ran porodowych z pozostawieniem szerokich blizn co może powodować poszerzenie zarówno wejścia jak i dalszych części pochwy.

Zabieg ma na celu zwężenia pochwy, poprawienia jakości współżycia, zapobieganie infekcji narządów rodnych.

Nie wolno przyjmować leków zaburzających krzepliwość krwi, trzeba zminimalizować palenie papierosów do minimiu. Na 6 godzin przed zabiegiem należy być na czczo – nie jeść , nie pić i nie żuć gumy.

Przy takich zabiegach raczej nie ma przeciwwskazań, jedynie miesiączka może byc przeszkodą w wykonaniu zabiegu.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym

Plastyka pochwy trwa od 1 – 2 godzin.

Zaraz po zabiegu może wystapić obrzęk i ból, który można zniwelować środkami przeciwbólowymi.

Ważne by powstrzymać się, przed zbliżeniami intymnymi przez 6 – 8 tygodni. Higiena intymna, równiez ogrywa ważną rolę w rekonwalescencji pacjentki. Po dwóch tygodniach rany pooperacyjne goją się.

• Infekcja ran pooperacyjnych (ważna jest higiena intymna)
  • przerost blizny
  • krwawienia
  • zaburzenia czucia w miejscu operowanym

Zależy jakie zostało zastosowane znieczulenie. Zazwyczaj po kilku godzinach, lub po 1 dobie.

Pacjentka przy współżyciu nie odczuwa już tzw. ,,luzu”. Pożycie seksualne jest bardziej satysfakcjonujace. Jej atrakcyjność i samopoczucie odradza się po zabiegu, co przekłada się to na zdecydowaną poprawę psychiczną pacjentki.