KOREKCJA BLIZN

Szerokie, szpecące blizny, które są wynikiem urazu czy niezbyt precyzyjnego zszycia, można poprawić wycinając je i zszywając skórę ponownie. Warto z tym jednak poczekać, ponieważ „czas leczy rany” i wygląd wielu z nich po upływie kilkunastu miesięcy nie wymaga już interwencji chirurga plastyka.

Najczęściej stosowane metody chirurgicznej korekcji blizn:

• Wycięcie blizny i zszycie rany

W przypadkach mniej skomplikowanych wystarczy wycięcie starej blizny, odpowiednie przygotowanie brzegów rany i zszycie ich cienką nicią.Nie należy jednak spodziewać się, że blizna całkowicie zniknie. Takie nastawienie zniweczy tylko zadowolenie z osiągniętego wyniku.

• Plastyka Z

Poza wycięciem starej blizny wykonuje się dwa dodatkowe nacięcia w taki sposób, że po zszyciu nowa blizna przyjmuje kształt litery Z. W ten sposób lepiej dopasowuje się bliznę do układu naturalnych załamań skóry, a zatem czyni ją mniej widoczną. Ponadto w załamkach i zmarszczkach napięcie skóry jest mniejsze, co sprzyja gojeniu się rany.

• Plastyka W

Bliznę wycina się łamaną linią, która po zszyciu brzegów rany przyjmuje kształt wielokrotnie powtórzonej litery W. Metodę tę stosuje się zwłaszcza wtedy, gdy blizny są długie. Ząbkowany przebieg nowej blizny sprzyja jej lepszemu gojeniu się, a ponadto sprawia, że jest trudniejsza do prześledzenia, a dzięki temu mniej widoczna.

Decyzję o zabiegu należy podejmować z rozwagą, pamiętając o tym, że każda chirurgiczna korekcja blizny wiąże się z jej wydłużeniem i nie zawsze, mimo najwyższych umiejętności chirurga, przynosi korzystne efekty.

Korekcje blizn przeprowadza się w przypadku gdy blizny są uwypuklone, gdy pacjent nie akceptuje swojego wyglądu, lub gdy blizny prowadzą do upośledzenia pacjenta i jego sprawności ruchowej.

Przy korekcji blizn wymagany jest ogólny dobry stan zdrowia pacjenta, wskazane jest nie palenie papierosów na 4 tygodnie przed i po operacji (blizny gorzej goją się). Najważniejsze jest nastawienie psychiczne pacjenta, na konsultacji lekarz przekaże wszystkie informacje dotyczące zabiegu, pacjent musi wiedzieć, że blizny nie usunie się całkowicie, ale na pewno będzie bielsza, płaska i mniej rzucająca się w oczy.

• ciąża
  • choroby układu krążenia
  • choroby serca
  • nieustabilizowane nadciśnienie tętnicze
  • pacjent, który ma zbyt wygórowane rządania

W zieczuleniu ogólnym należy, wykonać następujące badania:

Do zabiegu w znieczuleniu miejscowym należy, wykonać następujące badania:

• koagulogram ( APTT, wsk. Quicka, INR)

Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym, jest to uzależnione od wielkości miejsca operowanego.

Czas trwania zabiegu uzależniony jest od wielkości obszaru operowanego.

Zaraz po zabiegu, może wystąpić lekki ból, który korygujemy środkami przeciwbólowymi.

Po operacji należy unikać opalania się, należy wcierać w miejsca operowane specjalne maści np. z wyciągu cebuli – Cepan, nosić należy specjalne ubranie uciskowe i co najważniejsze bezwzględnie stosować się do zaleceń lekarza.

• krwiak
  • infekcja rany
  • rozejście się szwów

Absencja w wielu lekkich przypadkach jest nie konieczna, w tych bardziej poważniejszych, może trwać do 4 tygodni.

Pacjent po operacji musi być cierpliwy, efekt końcowy można zobaczyć dopiero po upływie 6 – 7 miesięcy a czasami trzeba poczekać nawet rok.

Cena uzależniona jest od lokalizacji blizny, złożoności zabiegu i orientacyjnego czasu operacji od 4000PLN